RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.ranua.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.ranua.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 26.09.2023/Pykälä 44
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lauri Tervosen oikaisuvaatimus teknisen johtajan päätökseen
Tekninen lautakunta 26.09.2023 § 44
840/08.00.00/2022
Lauri Tervonen on tehnyt oikaisuvaatimuksen teknisen johtajan viranhaltijapäätökseen 4.5.2023 § 8 koskien Lauri Tervosen korvaushakemusta Keskustiellä tapahtuneesta auton ulosajosta.
Oikaisuvaatimuksessa Tervonen vaatii, että hänen korvaushakemuksensa hyväksytään. Hän kertoo, että on ollut vahingon sattuessa yhteydessä Ranuan kuntaan ja kunnassa on ollut tieto Keskutiellä olevista urista. Tervonen vaatii, että hakemus hyväksytään, koska kunta on tiennyt urista eikä kunnan urakoitsija ole korjannut tietä kuntoon.
Alkuperäinen korvaushakemus koski 22.3.2023 sattunutta vahinkoa.
Lauri Tervonen on pyytänyt korvausta vahingosta, joka on sattunut hänen ajaessaan Keskustietä pitkin. Tervosen mukaan Kuusitien risteyksen kohdalla oli syvät raiteet, jolloin auto osui raiteen reunaan ja alkoi heittelehtimään. Auton keula oli osunut tien penkkaan, mistä johtuen etupuskuri ja alamaski olivat vioittuneet. Tervonen vaatii korvausta 90 euron puskuriin, 65 euron spoileriin ja 150 euron työkustannuksiin.
Tekninen johtaja hylkäsi korvaushakemuksen seuraavin perustein: Tieliikennelain 3 § mukaan tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon kuljettajalta edellytetään lisäksi tieliikennelain 5 §:ssä, että ajoneuvon nopeus sovitetaan sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Tekninen johtaja on pyytänyt tien kunnossapidosta vastaavalta Destia Oy:n Aimo Määtältä selvitystä asiasta. Destialta saadun selvityksen ja toimitettujen valokuvien mukaan tie on ollut vaatimusten mukaisessa kunnossa. Tiellä urasyvyys on ollut 2 cm, kun sallittu urien syvyys on ollut enintään 4 cm.
Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää hylätä Lauri Tervosen oikaisuvaatimuksen. Perustelut: Tieliikennelain 3 § mukaan tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon kuljettajalta edellytetään lisäksi tieliikennelain 5 §:ssä, että ajoneuvon nopeus sovitetaan sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunta, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Saadun selvityksen mukaan tie on ollut vaatimusten mukaisessa kunnossa. Valokuvien mukaan tien kunto vastaa asetettuja vaatimuksia. Alueella on 40 km/h nopeusrajoitus, jonka lisäksi kuljettajan on sovitettava nopeutensa vastaamaan sääolosuhteita.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja asiasta antaa:
tekninen johtaja Risto Niemelä
puh. 040 704 9623, etunimi.sukunimi@ranua.fi
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |