RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.ranua.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.ranua.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 11.12.2023/Pykälä 234
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
House of Laplandin yhteismarkkinoinnin järjestäminen tulevaisuudessa
Kunnanhallitus 11.12.2023 § 234
951/00.01.01/2022
House of Laplandin hallitus on pyytänyt Lapin liittoa laatimaan yhteistyössä selvityksen siitä, mitä edellytyksiä ja reunaehtoja liittyy House of Laplandin mahdolliseen siirtoon maakuntaliiton yhteyteen.
House of Lapland on Lapin yhteinen imagonrakentaja, jonka tehtävä on brändimarkkinoinnin keinoin kehittää ja ylläpitää vahvaa, kiinnostavaa, yhtenäistä ja yhteistä aluebrändiä. Yhtiö on Lapin kuntien, kehittämisyhtiöiden ja korkeakoulukonsernin omistama, voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, joka tuottaa omistajilleen palveluja inhouse-periaatteella.
Muutosprosessin jälkeen House of Lapland on uudistanut yhtiön toimintastrategian ja pyrkii jatkossa profiloitumaan entistä terävämmin maakunnalliseksi voimavaraksi, jonka ydinviesti on Lappi. Strategialla haetaan tasapainoa vaikuttavan brändimarkkinoinnin ja rajallisten resurssien välillä sekä vastataan kuntien tehtävänantoon siirtää toiminnan painopistettä enemmän asukas- ja osaajamarkkinoiden suuntaan muita teemoja unohtamatta. Myös Lapin elokuvakomissio toimii osana House of Laplandia.
House of Laplandin rahoitus tulee Lapin kunnilta. Käytössä on kaksiosainen rahoitusmalli, joka muodostuu perusrahoituksesta ja toimenpiderahoituksesta. Perusrahoituksen kuntaosuudet jakaantuvat väkiluvun perusteella ja toimenpiderahoitukseen on luotu maksuluokat.
Nykyinen toimintamalli yhteismarkkinoinnin järjestämisessä on osoittanut haasteelliseksi toiminnan pitkäjänteisyyden turvaamisessa. House of Laplandissa tehty työ on asukas- ja osaajamarkkinoinnin saralla ensiarvoisen tärkeää. Tälle työlle pitää saada toimintamalli ja alusta, joka tuo vakautta, työrauhaa ja jatkumoa huomioiden esim. Lapin Kauppakamarin selvityksen, jonka mukaan pohjoisen rajat ylittävän alueen investointipotentiaali on jopa 187 miljardia euroa. Lapin kauppakamari onkin heittänyt haasteen pohjoisen maakunnille ja kunnille tämän potentiaalin realisoimiseksi.
House of Laplandin hallitus ja kuntajohtajakokous ovat asettuneet yksimielisesti tukemaan selvityksessä kuvattua vaihtoehtoa 3, jossa House of Laplandin yhteismarkkinointitoimenpiteet siirrettäisiin osaksi Lapin liiton organisaatiota.
Liitteenä on House of Laplandin ja Lapin liiton yhteistyössä valmistelema taustamuistio vaihtoehdoista ja niiden vertailusta.
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa asiassa seuraavan kannanoton: House of Laplandin yhteismarkkinoinnin järjestämisen tulevaisuus pitää saada turvattua siten, että työ on pitkäjänteistä ja vakaata. Tämän vuoksi selvityksessä esitetyistä vaihtoehdoista vaihtoehto nro 3, jossa House of Laplandin toiminta siirtyy osaksi Lapin liiton organisaatiota (kuntayhtymää) erikseen selvitettävällä tavalla ja tasolla ja yhtiön (House of Lapland) toiminta päätetään, on toimivin ja järkevin.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että Paula Erkkilä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.
Lisätietoja asiasta antaa:
kunnanjohtaja Tuomas Aikkila
puh. 040 539 4293, etunimi.sukunimi@ranua.fi
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |